اندیشه امین

مباحثی پیرامون حوزه انقلابی

مجموعه نهم از قسم مفصل

مجموعه نهم: تفصیل مباحث اساسی (در دو سوره اول) و طریق اجرای آنها (در دو سوره بعدی)

این مجموعه با سوره نازعات شروع می شود و این سوره در 5آیه ابتدای سوره بقره تفصیل داده شده و به همین دلیل تشابهات زیادی بین این سوره «نازعات» و سوره «طه» در قصه موسی ع و فرعون وجود دارد و همچنین در این سوره چیزی را مشاهده می کنیم که به کنه تقوا رهنمون می شود: «وَأَمَّا مَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوى فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِیَ الْمَأْوى»

بعد از این سوره، سوره عبس می آید و در دو آیه بعدی (6-7) سوره بقره تفصیل داده می شود و به همین دلیل این سوره با نذیر و انذار ارتباط دارد. سپس سوره تکویر و انفطار ذکر شده که هر دو این سوره ها در آیات بعد از مقدمه سوره بقره تفصیل داده شده اند و به همین دلیل در سوره تکویر تهییج بر عمل و استقامت بر آن را مشاهده می کنیم و در سوره انفطار نهی از انجام برخی اعمال.

سوره نازعات: انسان را بر خوف از خدا، عدم پیروی از هوای نفس و خشیت از روز قیامت تهییج می کند.

سوره عبس: عتاب به پیامبر ص درباره عدم اقبال ایشان به کافرین و اعراضشان از مومنین. به این ترتیب محدوده اصلی انذار مشخص می شود.

سوره تکویر: تهییج مومنین بر عمل صالح، اعمالی که در کتاب خدا بیان شده و همچنین تهییج بر استقامت بر آن اعمال

سوره انفطار: هشدار درباره غفلت از خداوند که این غفلت، انسان را به ترک عمل می کشاند.

پس مشاهده شد که سوره های این مجموعه درباره مباحث اساسی و طریق اجرای آن بحث می کنند. به این صورت که: سوره های نازعات و عبس در مقدمه سوره بقره تفصیل داده شده و مباحث اساسی را بیان می کنند، سوره های تکویر و انفطار در مابعد مقدمه سوره بقره تفصیل داده شده و مباحث عملی و طریق اجرای مباحث اساسی را بیان می کنند.

در این مجموعه هر سوره ای به سوره بعدی مرتبط است همچنین آخرین سوره هم به سوره ابتدایی مجموعه بعدی مرتبط است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

امین اسلامی دانش آموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع).
از سال 89 در زمینه آموزش مجازی و تولید دوره های آموزشی تحت وب فعالیت هایی انجام داده ام. درحال حاضر این سایت محملی برای انتشار محصولات تولید شده با موضوعات مختلف از جمله «حوزه انقلابی» است.

قدرت گرفته از بلاگ بیان » طراحی قالب بلاگ بیان