اندیشه امین

مباحثی پیرامون حوزه انقلابی

زمره طاسینات: سه سوره پایانی مجموعه سوم

زمره: درباره سه سوره پایانی

(طسم) شعراء، (طس) نمل، (طسم) قصص

این سه سوره  انتهای مجموعه ای هستند که با (طه) شروع می شود. همانطور که مشاهده می شود همه این سوره ها با حرف (ط) آغاز شده اند و حرف (ط) در شروع هیچ سوره دیگری از قرآن ذکر نشده است.

این سه سوره شبیه سوره طه هستند و همانطور که مشاهده خواهد شد، داستان حضرت موسی ع در هر سه سوره ذکر شده است.

از این که سوره عنکبوت که بعد از این سه سوره است و با (الم) آغاز شده، این نتیجه حاصل می شود که این سه سوره انتهای قسم هستند.

مقایسه آیات ابتدایی هر سه سوره نشان می دهد که این سه سوره کاملا شبیه یکدیگر هستند. و این نشان می دهد که این سه سوره از محور واحدی بحث می کنند.

محور این سه سوره «تلک آیات الله نتلوها علیک بالحق و انک لمن المرسلین» است.

ارتباط این سه سوره با سوره فرقان به این صورت است که این سه سوره معنای «ادخلوا فی السلم کافه و لا...» که محور سوره فرقان بود را تعمیق می بخشند.

بعضی از خصائص این سه سوره به این شرح است:

        در این سه سوره نمونه هایی از آیات و معجزات این قرآن بیان می شود

        در این سه سوره نمونه هایی از نبوت های قبل از رسول الله ص به عنوان حلقات زنجیری بیان می شود که نبوت رسول الله ص آخرین حلقه این زنجیر است.

        در این سه سوره معانی عالی و محکمی از جوانب متعدد اسلام در زندگی ارائه می شود.

        روش هر سه سوره، بیان داستان و عبرت گرفتن از آنهاست. و این مطلب در سوره بقره در محور سوره هم تکرار شده، چرا که آیه محور این سه سوره در سوره بقره، پس از قصه طالوت بیان شده است.

با اینکه محور این سه سوره یکی است، اما هر یک از آنها این محور را به شکل و رنگی خاص تفصیل می دهند.

مجموعه سوم از قسم دوم قرآن با سوره طه آغاز می شود که در این سوره بیان تفصیلی در مورد حضرت موسی ع قرار دارد. مجموعه طاسینات هم با توجه به اینکه در این مجموعه قرار گرفته اند، درباره حضرت موسی ع بحث می کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

امین اسلامی دانش آموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع).
از سال 89 در زمینه آموزش مجازی و تولید دوره های آموزشی تحت وب فعالیت هایی انجام داده ام. درحال حاضر این سایت محملی برای انتشار محصولات تولید شده با موضوعات مختلف از جمله «حوزه انقلابی» است.

قدرت گرفته از بلاگ بیان » طراحی قالب بلاگ بیان