اندیشه امین

مباحثی پیرامون حوزه انقلابی

سوره قدر

سوره قدر: دعوت به ایمان آوردن به این قرآنی که در شب قدر نازل شده

محور سوره: 23 سوره بقره

وَ إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَى عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِنْ مِثْلِهِ وَ ادْعُوا شُهَدَاءَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ‌ (23)

و اگر در باره آنچه بر بنده خود [پیامبر] نازل کرده‌ایم شک و تردید دارید، (دست کم) یک سوره همانند آن بیاورید؛ و گواهان خود را - غیر خدا - برای این کار، فرا خوانید اگر راست می‌گویید!

در سوره بعد از دو آیه ای که محور سوره علق بودند، آیه محور این سوره بیان می شود. آیه محور این سوره بیان می کند که اگر درباره آنچه بر پیامبر نازل کرده ایم تردید دارید، سوره ای همانند آن بیاورید و سوره قدر هم در بیان نزول قرآن است به این ترتیب ارتباط بین این سوره و محورش برقرار است.

سوره علق با آیه: «اقْرَأْ» شروع شده و با: «وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ» به پایان می رسد و خطاب در ابتدای این سوره متوجه رسول الله ص است و در انتهای سوره علق و ابتدای سوره قدر درباره قرآن بحث می کنند قرآنی که بر پیامبر ص نازل شده و این یکی از مظاهر ارتباط این سوره با سوره قبلش است. و ارتباط وثیق تر این سوره با سوره قبلش (سوره علق) به این صورت است که سوره علق اولین سوره ای است که بر پیامبر ص نازل شده و سوره قدر بیان می کند که این قرآنی که نزولش با سوره علق بوده، در شب قدر نازل شده. ارتباطات دیگری هم بین این دو سوره وجود دارد که بیان نمی شود.

سوره قدر

خداوند در این سوره فضیلت لیله القدر را بیان کرده تا به این وسیله فضیلت قرآنی که در آن شب نازل شده شناخته شود. و این سوره به ایمان آوردن به این قرآن دعوت می کند.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ‌ (0)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (1)

ما آن [ قرآن‌] را در شب قدر نازل کردیم!

وَ مَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ (2)

و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟!

لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (3)

شب قدر بهتر از هزار ماه است!

تَنَزَّلُ الْمَلاَئِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (4)

فرشتگان و «روح» در آن شب به اذن پروردگارشان برای (تقدیر) هر کاری نازل می‌شوند.

سَلاَمٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (5)

شبی است سرشار از سلامت (و برکت و رحمت) تا طلوع سپیده!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

امین اسلامی دانش آموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع).
از سال 89 در زمینه آموزش مجازی و تولید دوره های آموزشی تحت وب فعالیت هایی انجام داده ام. درحال حاضر این سایت محملی برای انتشار محصولات تولید شده با موضوعات مختلف از جمله «حوزه انقلابی» است.

قدرت گرفته از بلاگ بیان » طراحی قالب بلاگ بیان