اندیشه امین

مباحثی پیرامون حوزه انقلابی

سوره مسد

سوره مسد: بحث درباره آرزوهای کافرین و زیانکار بودن آنها

محور سوره: 26-27 سوره بقره

إِنَّ اللَّهَ لاَ یَسْتَحْیِی أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً مَا بَعُوضَةً فَمَا فَوْقَهَا فَأَمَّا الَّذِینَ آمَنُوا فَیَعْلَمُونَ أَنَّهُ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ وَ أَمَّا الَّذِینَ کَفَرُوا فَیَقُولُونَ مَا ذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهٰذَا مَثَلاً یُضِلُّ بِهِ کَثِیراً وَ یَهْدِی بِهِ کَثِیراً وَ مَا یُضِلُّ بِهِ إِلاَّ الْفَاسِقِینَ‌ (26)

خداوند از این که (به موجودات ظاهرا کوچکی مانند) پشه، و حتی کمتر از آن، مثال بزند شرم نمی‌کند. (در این میان) آنان که ایمان آورده‌اند، می‌دانند که آن، حقیقتی است از طرف پروردگارشان؛ و اما آنها که راه کفر را پیموده‌اند، (این موضوع را بهانه کرده) می‌گویند: «منظور خداوند از این مثل چه بوده است؟!» (آری،) خدا جمع زیادی را با آن گمراه، و گروه بسیاری را هدایت می‌کند؛ ولی تنها فاسقان را با آن گمراه می‌سازد!

الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولٰئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ‌ (27)

فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را، پس از محکم ساختن آن، میشکنند؛ و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده، و در روی زمین فساد میکنند؛ اینها زیانکارانند.

بعد از پنج آیه بعد از مقدمه سوره بقره (21-25) که مشاهده شد محور سه سوره قبل (کوثر، کافرون و نصر) بودند، آیات محور این سوره بیان می شوند. در پایان آیات محور این سوره بیان می شود: «...أُولئِکَ هُمُ الْخَاسِرُونَ» و سوره مسد هم با آیه: «تَبَّتْ یَدا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ » شروع می شود که نشان دهنده تحققِ خسارت و هلاک ابولهب است. از این شروع سوره متوجه می شویم که قرار است در این سوره نمونه ای از آن زیانکاران زن و مرد نشان داده شود، چه نمونه ای؟ عموی رسول الله ص و همسرش، و در این نوع بیان، هشدار و انذار دوری از طمع و آرزوهای دراز وجود دارد.

پس از ربط سوره به محورش متوجه می شویم که ابولهب و همسرش دو نمونه از مردان و زنان فاسقی هستند که عهد خداوند را –بعد از محکم ساختن آن- نقض می کنند و می شکنند و پیوند هایی که را که خدا دستور داده برقرار سازند، قطع نموده و در روی زمین فساد می کنند. به این دلیل مستحق گمراهی هستند.

سوره کافرون با آیه «لَکُمْ دِینُکُمْ وَلِیَ دِینِ» به پایان رسید و پیش از آن سوره نصر رسول الله ص را به پیروزی بر کافرین بشارت داده بود. سوره مسد درباره آرزوهای کافرین و زیان آنها بحث می کند و از خلال معرفی ابولهب و همسرش که رسول الله ص را اذیت می کردند و مردم را از ورود به اسلام منع می کردند، می توان فهمید که ابولهب داخل در آیه: «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُونَ* لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ » است و به این ترتیب این سوره ارتباط وثیقی با سوره های قبلی دارد. و بیان می کند که فقط دشمنان خدا نیستند که مغلوب می شوند، بلکه هر کس که با رسول الله ص مقابله کند و بر این مقابله استمرار ورزد هم نزد خداوند عذاب خواهد شد و این پیروزی دومی برای رسول الله ص است. در سوره نصر، مسجل شدن نصر دنیوی برای رسول الله ص بیان شده، در سوره مسد هم مسجل شدن نصر اخروی بر کافرین بیان شده.

سوره مسد در ابتدای دعوت اسلام نازل شده و اینکه این سوره به سوره های قبلی وبعدی اش متصل است، و همچنین با محورش در سوره بقره ارتباط دارد، یکی از مظاهر اعجاز این قرآن است.

 

سوره مسد: بیان مصداقیِ خسرانی که در محور سوره بیان شده

در این سوره تفسیری از خسرانی که در محور سوره بیان شده بود، مشاهده شد و آن دخول ابولهب و همسرش به آتش جهنم است و چه خسرانی از این بالاتر. اینکه مال و فرزندان انسان نمی توانند برای او کاری کنند، یکی از مظاهر خسران است.اینکه خداوند کسی را ذم و تحقیر کند، از شدید ترین مظاهر خسران است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِیمِ‌ (0)

به نام خداوند بخشنده بخشایشگر

تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَ تَبَ‌ (1)

بریده باد هر دو دست ابولهب (و مرگ بر او باد)!

مَا أَغْنَى عَنْهُ مَالُهُ وَ مَا کَسَبَ‌ (2)

هرگز مال و ثروتش و آنچه را به دست آورد به حالش سودی نبخشید!

سَیَصْلَى نَاراً ذَاتَ لَهَبٍ‌ (3)

و بزودی وارد آتشی شعله‌ور و پرلهیب می‌شود؛

وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ‌ (4)

و (نیز) همسرش، در حالی که هیزم‌کش (دوزخ) است،

فِی جِیدِهَا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ (5)

و در گردنش طنابی است از لیف خرما!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

امین اسلامی دانش آموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع).
از سال 89 در زمینه آموزش مجازی و تولید دوره های آموزشی تحت وب فعالیت هایی انجام داده ام. درحال حاضر این سایت محملی برای انتشار محصولات تولید شده با موضوعات مختلف از جمله «حوزه انقلابی» است.

قدرت گرفته از بلاگ بیان » طراحی قالب بلاگ بیان